НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА З ПИТАНЬ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
ЗАКОНИ УКРАЇНИ
Загальна декларація прав людини (1948 рік)
Конвенція про права осіб з інвалідністю
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VІІІ
Закон України “Про фахову передвищу освіту” від 18.12.2019 № 392-ІХ
ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
НАКАЗИ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Довідник безбар’єрності – гід з коректного спілкування, у якому зафіксовані нові норми безбар’єрної мови. Структура Довідника включає в себе чотири розділи: “Складові безбар’єрності”, “Правила мови”, “Словник” та “Безбар’єрний календар”. Розділ “Складові безбар’єрності” простою та доступною мовою розкриває, що таке бар’єри, стереотипи, інклюзія, залучення, недискримінація, толерантність, прийняття, доступність, гендерна рівність, універсальний дизайн тощо. У розділі “Правила мови” наведені та пояснені принципи безбар’єрної мови – мови, у якій відсутні слова, фрази, що демонструють упереджене, стереотипне або дискримінаційне ставлення до людини. У розділі “Словник” зібрані поняття, які некоректно вживати стосовно різних людей. Тут пропонуються варіанти, як говорити правильно і пояснюється, чому саме так. Розділ “Безбар’єрний календар” розповідає про важливі дати, визначні і пам’ятні дні та пояснює, як їх відзначати, та коли привітання є недоречними.
Завдання:
- Зменшити чи усунути бар’єри в доступі до приміщень коледжу;
- Сприяти академічному успіхові осіб, які мають особливі фізичні, сенсорні, психологічні потреби або труднощі у навчанні;
- Забезпечити рівні умови для всіх здобувачів освіти через впровадження необхідних пристосувань та модифікацій виходячи із індивідуальних потреб та певних функціональних відмінностей, які можуть ставити здобувача освіти в невигідне становище при виконанні певних академічних вимог, якщо їх виконання доступне лише в певному форматі, що не є повністю доступними або комфортними, а також створювати бар’єри в позалекційний час на території кампусу;
- Запровадити практику, яка визнає компетентність здобувача освіти з особливими освітніми потребами та/або інвалідністю у визначенні власного стану і власних потреб і залучає його до активної участі в плануванні необхідних пристосувань та підтримки.
Індивідуальний план підтримки здобувача освіти
з особливими освітніми потребами та/або інвалідністю
Індивідуальний план підтримки здобувача освіти з особливими освітніми потребами є спільним зусиллям здобувача освіти, викладача дисципліни та консультанта. Служба супроводу має на меті знайти найбільш ефективні та справедливі вирішення існуючих проблем у навчанні та житті здобувача освіти. Це документ, який передбачає всі можливі пристосування чи модифікації освітнього процесу для створення максимально комфортних умов для навчання, проживання та соціалізації здобувача освіти із інвалідністю.
Можливі пристосування або модифікації навчального процесу для здобувачів освіти з інвалідністю (особливими освітніми потребами) можуть передбачати:
- Модифікацію процедури екзамену чи заліку (окреме приміщення, продовження часу відведеного для екзамену, використання адаптивних технологій);
- Використання спеціального обладнання чи жестомовного перекладу під час навчання та екзамену/заліку;
- Додаткове облаштування/пристосування навчального місця в аудиторії згідно рекомендацій викладених у Довідці (виписці) до акта огляду МСЕК;
- Альтернативний формат навчальних матеріалів (напр. аудіо/відео формат, шрифтом Брайля);
- Послуги волонтерів чи одногрупників у якості академічних менторів (консультування у процесі виконання завдань із навчальних дисциплін під час першого року навчання, конспектування лекцій у спеціальних зошитах, супровід із місця проживання до місця навчання і назад (при потребі), допомога в побутових справах у місці спільного проживання);
- Пристосування доступу до місця навчання/проживання відповідно нормативних вимог відповідно до потреб здобувача освіти.