Гурток “Чари рідного краю”

    Мета та завдання гуртка:

– не дублюючи навчальну програму, логічно доповнити її, розширюючи і поглиблюючи знання з української мови та літератури;

– створити умови для розкриття потенціалу здібних здобувачів освіти, які мають нахил до творчої роботи та вивчення дисциплін гуманітарного профілю; 

– сприяти поглибленню та урізноманітненню знань з української мови та літератури, культури усного і писемного мовлення, оформлення творчих робіт, збирати, систематизувати і описувати літературознавчі факти;

– формувати національну гордість за нашу мову, бажання боротися з її забрудненням;

– виховувати якості патріота України.

   Форми і види діяльності:

– пошукова робота (збирання матеріалів, ілюстрацій для подальшої презентації);

– участь в організації і проведенні свят.

    Актуальність програми мовно-літературного гуртка

   Заняття літературною творчістю мають величезне значення у становленні особистості здобувачів освіти, створюють  сприятливі умови для розвитку творчої уяви, польоту фантазії, розвитку правильної, грамотної мови, розвивають здатність вільно, нестандартно мислити, проявляти себе в творчості.

    Гурткові заняття допомагають здобувачам освіти заглибитися в історію походження та значення слів, вивчити питання походження мови, письма, збагнути розвиток словникового багатства нашої мови, її фразеології; здобувачі освіти глибше пізнають закони мови, усвідомлюють розвиток української мови та літератури, повніше осмислюють художньо-зображальні засоби, привчаються працювати з доступною для них науково-популярною літературою з мовознавства, з різними типами словників, добирати потрібні матеріали рекомендованих викладачем книг, вчаться редагувати матеріали до стінгазети, тези, повідомлення, працювати над удосконаленням свого усного і писемного мовлення.

    Програма гуртка є логічним і закономірним продовженням тематично-жанрового, художньо-естетичного, літературознавчого принципів програми з  української літератури.
      У програмі зазначено приблизну тематику творчих зустрічей, екскурсій.

      Вивчення курсу можна завершити звітними літературними заходами: літературними читаннями.

    Програму спрямовано на творчу працю здобувача освіти, його самореалізацію в  літературній творчості. Робота гуртка здійснюється з урахуванням основних загально дидактичних принципів: на кожному занятті у нерозривній єдності реалізуються освітні й виховні завдання; усі відомості про мову розглядаються та з’ясовуються відповідно до положень сучасного мовознавства, чим забезпечувався принцип науковості; явища і факти, які будуть аналізуватися в процесі гурткової роботи, відповідають віковим можливостям здобувачам освіти, принцип доступності тісно пов’язаний з принципом усвідомлення знань.

Для збудження у здобувачів освіти інтересу до мови використовуються  матеріали  «цікавої граматики» («цікавої мови»). 

    Форми, методи і прийоми роботи на заняттях гуртка надзвичайно різноманітні. Вони добиралися залежно від теми і мети заняття.

    На заняттях гуртка практикуються різного типу творчі роботи: зачитування і написання повідомлень лінгвістичного характеру, розповідей про побачене й почуте. Усі ці види роботи планувалися на різні заняття так, щоб уникнути одноманітності в побудові та проведенні роботи.

      Педагогічні умови реалізації програми мовно-літературного гуртка

      В основі гурткової роботи лежить принцип добровільності.

     Основними педагогічними принципами, що забезпечують реалізацію програми, є такі:

  • доброзичливий психологічний клімат на занятті;
  • оптимальне поєднання форм діяльності;
  • доступність.

     Навчання за програмою здійснюється у вигляді теоретичних і практичних занять з здобувачами освіти. Заняття можуть проводитися в різних формах: огляди поетичних новинок і звіти про прочитані книги, робота в групах, дискусії, бесіди, вікторини, зустрічі з поетами, конкурси, літературні вечори. Результатом діяльності є практичні роботи, виступи, свята, видання літературних альманахів.

    Використовуються наступні педагогічні технології: проблемне, розвиваюче навчання, ігрові, особистісно-орієнтовані, інтеграційні, інформаційно-комп’ютерні технології.

    Програма містить різний рівень складності матеріалу, що вивчається, це дозволить знайти оптимальний варіант роботи з тією або іншою групою студійців.

      Програма розвиває пізнавальний інтерес до художніх творів, здатність до сценічної діяльності.

     Очікуваний результат:

  • зростання пізнавальної і творчої активності студійців;
  • збільшення числа здобувачів освіти, що займаються творчою, дослідницькою роботою;
  • формування в здобувачів освіти естетичного, творчого підходу до оформлення матеріалів;
  • розвиток спостережливості, зорової пам’яті, уяви, асоціативного мислення;
  • підвищення рівня якості знань, умінь та навичок в царині літератури, культурології, естетики.

      Оцінка результативності

      У якості форм підведення підсумків організовуються публічні читання власних творів, виступи на концертах, участь у різних конкурсах, а також друк у пресі, випуск альманахів.